Opiskelija eli viikon 13 euron ruokabudjetilla: näin loisiminen, ryöstäminen ja dyykkaaminen onnistui

 

Näin joulun alla kaiken pikkujouluiluun ja lahjashoppailuun liittyvän kulutuksen vuoksi on opiskelijan hyvä säästääkin välillä. Muistanette Hilppa Alangon lehtijutun ”Toimittaja eli viikon 50 euron ruokabudjetilla: näin ruokamenoista tinkiminen onnistui” (Anna.fi). Alangon lehtijuttu kehkeytyi jonkinasteiseksi viraali-ilmiöksi huonojen tai toteuttamiskelvottomien säästövinkkiensä vuoksi. Onko ruokakomerosi siis ei-itsestään-täyttyvää mallia? Onko puolisosi toistaiseksi vain mielikuvitusta? Vai onko puolisosi hyvinkin todellinen, mutta köyhä? Onko korruptioillallisia liian vähän? Oli vastaus sitten kyllä tai ehdottomasti, ei hätää! Alangon kokeilusta inspiroituneena minäkin säästin viikon ajan ruokakuluissani. Pienellä sniiduilulla, kieroilulla, roskisdyykkauksella ja makumaailmojeni avartamisella sain viikon ruokabudjetin pienennettyä 13 euroon (5 x Ravioli) ja yhteen ystävyyssuhteeseen. Kokosin parhaat säästövinkit teille, rakkaille kollegoilleni:

 

1. ”Unohda” lompakko kotiin, ”lainaa” kaverilta rahaa hampurilaisateriaan ravintolassa* ja taas ”unohda” maksaa takaisin. Mustamaalaa kaverin maine ja katkaise välit: kukaan ei tule uskomaan, ettet maksanut jotain pikkulainaa takaisin.

 

*kyllä, ravintola eikä mikään pikaruokala. Ruokapaikan ravintolastatuksen tulee tosin herättää myötähäpeää, jotta ruoka on kalleinta mahdollista ja jotta kaveri suostuu kuitenkin lainaamaan aterian hinnan verran rahaa. Mankkaan Chili’s –ravintolassa kuulet useammin ”tää on hei ravintola” kuin ”hyvää päivää” tai ”ole hyvä”.

 

2. Älä ota omaa ruokaa mukaan mihinkään. Varasta kotibileissä, illanistujaisissa tai joissain riennoissa vaikkapa jokaisen pakastepitsasta täytteitä, nyysi pakastimesta pizzapohja tai leikkaa pahvista ympyrä. Kokoa itsellesi pitsa varastamistasi täytteistä ja pohjasta.

 

3. Älä syö kavereiden yllyttämänä haalarimerkkejä. Ne ovat kalliita (yhden Raviolilounaan hintaisia) eivätkä ollenkaan maistuvia.

 

4. Pölähdä säännöllisin väliajoin vanhemmille syömään. Ota tähteitä mukaan, duh.

 

5. Älä syö.

 

6. Seuraa Jodelin kanavaa ”mocsubongaukset” ja muita lääkisaiheisia kanavia. Dyykkaa Mocsun roskiksesta kelpoja pikapuuropusseja. Syö ilmaista puuroa aamupalalla. Totea, että aromaattisuuden perusteella maku ”tumma suklaa” on virheellinen kuvaus puurosta.

 

7. Totea, että rakastat Perfettoa. Totea, että Perfetto on ilmaista. Totea, että Perfetto sisältää kaloreita. Laske kahvipannullisesta (1,25 l) saatavat kalorit (6,25 kcal). Jaa kalorikulutus (2500 kcal) kahvipannullisen kalorimäärällä saaden juotavien kahvipannullisten määrän (400 kpl). Rakasta Perfettoa, lakkaa haaveksimasta ja juo kahvisi. Soita (hallusinoi soittavasi) Mocsuvastaavalle, kun kahvi loppuu kesken. Juo lisää kahvia. Tärise ja löydä vastaus elämän tarkoitukseen.

 

8. Totea yhdennentoista kahvipannullisen kohdalla, ettei 400 kahvipannullisen juomisessa ole mitään järkeä. Koe valaistus ja huomaa, että kahvipavuissa on noin  500 kcal / 100 g. Totea, että pakkauskoko (500 g) on tarkoituksiin ideaalinen (2500 kcal / 500 g). Syö pussillinen Perfettoa. Löydä uusi, syvempi ja intensiivisempi rakkaus Perfettoa kohtaan. Ihmettele, mikseivät ihmiset tee tätä useamminkin.

 

Teksti: Mikael Niukkanen

Add a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.