Alaston kosketus

 

Helmikuu on alussa. Ikkunan takana pimenee. Tukholmankadulta eksyy huoneeseen satunnaisia väläyksiä, jotka hukkuvat huoneen kellertävään valaistukseen. Betoniseinämää kohti katsovat ikkunat heijastavat kuin peili. Ilma on jännittynyt. Paljaat käsivarret ja olkapäät – sormet puristavat laboratorioluokan hyllyn reunaa toisen käsiparin kosketellessa alastonta ja jännittynyttä yläselkää. Löytyy M. Trapezius pars descendens ja M. Supraspinatus. Koskettavat kädet tekevät kaikkensa ollakseen päättäväiset. Palpoija ei kuitenkaan täysin onnistu piilottamaan epäröintiään. Kosketus on vielä varovainen ja epävarma. Kiusaantumisen pelosta tilannetta kevennetään huolettomilla lausahduksilla ja leppoisilla naurahduksilla. Ilmassa on nuoruutta, lihallisuutta ja oppimisen kutkutusta. Tämä on ensimmäinen askel ammatilliseen koskettamiseen oppimisessa. Oppitunti, jonka tarkoituksena on oppia herättämään luottamus ja levollisuus paljaassa ihmisessä.

Muistan lukioajoilta kokemuksen epävarmasta kosketuksesta. Muistan herkän opiskeluorientoituneen pariskunnan, joka istui vieretysten differentiaalilaskennan jatkokurssilla. Kainot, vienot ja hienovaraiset hellyydenosoitukset olivat niin varovaisia ja epäröiviä. Minua puistatti. Kiusaannuin jo vain seuratessani etäältä tätä harjoittelevan kiintymyksenosoituksen toimitusta.

Tässä professiossa epävarmuudella ja kiusaantumuksella ei kuitenkaan ole sijaa.

Vaikka suomalainen kasvaa perheen yhteisestä saunavuorosta koululiikuntatunnin pukuhuoneeseen ja edelleen uimahallin saunan uimapukukieltoon, ei alastomuus ole monellekaan luontevaa. Kansainvälisesti suhteemme alastomaan ihmiseen on poikkeuksellinen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa merkittävä osa ihmisistä ei ole koskaan nähnyt vanhempiaan alasti. Saamme kiittää suvaitsevaisuudestamme maantieteellistä eristäytymistä, joka osin suojeli meitä viktoriaanisilta sosiaalisilta suuntauksilta.

Aloitettuani lääketieteenopinnot ilahduin suunnattomasti havaitessani opiskelijayhteisömme piirissä vallitsevan mutkattoman suhtautumisen alastomuuteen. Tontturallin jatkopaljussa ilmapiiri on hyväksyvä ja jännitteetön. Erityisesti naisena asetelma tuntuu voimauttavalta.

Kontrasti lääkis- ja teekkarikulttuurin välillä tuli minulle järkytyksenä. Oktoberfest-sitsien jatkoilla sai kokea tuijotusta ja  kuunnella jatkuvaa ehdottelua. Pilvisessä lokakuun yössä tunnelma oli hetkittäin jopa uhkaava. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt aavistaa, että vaikka teekkarit ovat kuuluisia saunakulttuuristaan ja avoimesta alastomuudestaan, on alaston nainen heille asia uusi. Traumaattisen kokemukseni jälkeen en voi kuin ylistää omaa paljukulttuuriamme ja tuntea kiitollisuutta terveestä suhteestamme alastomaan ihmiseen.

Suhtautumisemme alastomuuteen on pohjimmiltaan virittynyt evoluution myötä. Vuonna 2011 Tampereen yliopiston ja Aalto yliopiston tutkimuksessa selvitettiin koehenkilöiden aivojen sähköistä aktiviteettia, kun näille esitettiin kuvia ihmisistä täysissä pukeissa ja ilman vaatteita.  Aktiviteetti oli voimakkainta ja reaktio nopein, kun henkilöille näytettiin kuvia alastomista ihmisistä. Reaktio hidastui sitä mukaa, mitä enemmän kuvan henkilöllä oli vaatteita. Miesten reaktio oli voimakkainta alastomien naisten kuvien kohdalla, mutta naisilla ei ollut havaittavissa eroa sukupuolten välillä. Tutkimuksen tulos tuskin yllättää montaa maailmassa, jossa mainonta ja media takovat rahansa vähäpukeisella kuvastolla.

Lääkärin on kyettävä riisumaan aseista tämä sähköinen aktivaatio. Vaikka professiossa vallitsisi yhteisymmärrys kehon luonnollisuudesta, sama mutkattomuus saattaa uupua potilaalta. Jotta luottamus ammatinharjoittajan ja potilaan välillä säilyy, on jännityksettömyydestä pidettävä kiinni. Epäröinti ja arkailu ruokkivat epäluottamusta, joka voi pahimmassa tapauksessa saada potilaan tuntemaan häpeää. Jokainen ammattikunnan jäsen on osaltaan velvollinen ylläpitämään ja edistämään lääkärin ja potilaan välistä luottamusta. Jokainen negatiivinen kokemus voimistaa alastomuuden ja henkilökohtaisen kosketuksen tabuja.

Alaston ihminen on ammattilaiselle oma varianttinsa Netterin sivujen anatomisesta entiteetistä, Vesaliuksen ja Da Vincin täydellinen kokonaisuus lihaksineen, luineen ja ligamentteineen. Ihmiskeho on kaunis ja täydellinen, luonnollinen ja luonteva oppiemme lihallistuma.

Teksti ja kuva // Ellamaija Kasanen

Add a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.